PortalGastro.pl

Aby wejść na stronę, potwierdź, że jesteś osobą pełnoletnią.

Niepoprawny format daty!

Strona zawiera materiały dotyczące napojów alkoholowych przeznaczone wy­łącz­nie dla osób dorosłych powyżej 18 roku życia, w związku z czym nie należy ich udostępniać osobom poniżej 18 roku życia.

alkohol info

Lockdown w gastronomii a Social Media

jak zaangażować klientów na Facebooku i Instagramie

W tak trudnych czasach dla gastronomii trzeba rozwijać wszelkie możliwe ścieżki promocji swojej oferty i działań w czasie lockdownu. Dzisiaj warto przyjrzeć się lokalnemu rynkowi, aby przyciągnąć jak najwięcej klientów „z sąsiedztwa”. W tym wyzwaniu doskonale sprawdzą się media społecznościowe.

 

Szybki dowóz

W swoich kanałach social media bardzo mocno promuj dowóz i dokładaj wszelkich starań, aby konsumenci byli w 100% zadowoleni z obsługi i polecali Twój lokal swoim znajomym na Facebooku czy Instagramie. Aby tak się stało, musisz zaoferować przede wszystkim szybki dowóz jedzenia – jak wynika z badań, dzisiaj to jeden z kluczowych elementów determinujących wybór lokalu z ofertą dostawy. Co ciekawe, pomimo, że klienci najczęściej zamawiają jedzenie „w ostatniej chwili”, kiedy są już głodni, to lubią przewidywalność w gastronomii. To oznacza, że dania mają być zawsze tak samo smaczne, a oferta klarowna i prezentowana w wyprzedzeniem.

Wszystko to bardzo mocno komunikuj w swoich kanałach SM!

 

Pokaż się z najlepszej, ale autentycznej strony

Chociaż trend na wyidealizowane zdjęcia, które imitują prawdziwe życie trzyma się jeszcze na Instagramie, dostrzegamy wyraźną zmianę na rzecz autentyzmu i naturalności. Kiedy prezentujesz zdjęcia potraw, zadbaj zatem, aby były to estetyczne kadry – wszak chodzi o pobudzenie apetytu – ale także, aby przedstawiały faktycznie to, co konsument otrzyma w dostawie, bez koloryzowania. Pokażesz tym samym, że stawiasz na szczerość i wzbudzisz zaufanie.

Skupiaj się głównie na prezentowaniu oferty, ale nie zaszkodzi, jeśli od czasu do czasu uchylisz też rąbka z życia restauracji – jak są przygotowywanie dania, z jakich korzystacie składników, co wyróżnia obsługę itp. Przybliżysz w ten sposób do siebie konsumentów, bo od tego przecież są media społecznościowe.

 

Postaw na spójną komunikację

Charakterystyczny ton wypowiedzi – poważny lub żartobliwy – spójne opracowanie graficzne postów, te same emotikony w opisach, czy konkretny sposób zwracania się do fanów – to wszystko sprawi, że z każdym kolejnym postem, obserwatorom będzie wystarczył rzut okiem, aby wiedzieć, że to wpis Twojego lokalu. 

Jeśli każdy nagrany przez siebie materiał na Instastory lub relację na Facebooku zaczniesz od charakterystycznego zwrotu, np. „Witajcie wyznawcy makaronu”, jest duża szansa, że takie określenie wejdzie do Waszej wzajemnej komunikacji, a w przyszłości może być wykorzystywane także w różnych akcjach promocyjnych lokalu. Jeśli zależy Ci natomiast na spójnym opracowaniu graficznym, wystarczy skorzystać z darmowych edytorów – łatwych w obsłudze i dostępnych dla każdego.

 

Rób swoje, ale śledź trendy

Oczywiście nie warto za nimi bezrefleksyjnie gonić, bo konsumentów dużo bardziej przekonuje małe, ale dopracowane i profesjonalnie przygotowane menu niż modne dania na jeden sezon. Warto jednak wiedzieć, co w trawie piszczy i odnosić się do trendów w swoich postach na Facebooku i Instagramie. Dzięki temu, obserwatorzy będą wiedzieli, że masz profesjonalne podejście i interesujesz się tym, co nowego pojawia się w świecie kuchni. Zobaczą w Tobie pasję do gotowania i chętnie wesprą w trudnych czasach.

Warto też czytać ogólnodostępne w internecie raporty z zachowań konsumentów w social mediach – dowiesz się z nich, na co zwracają uwagę użytkownicy i co jest dla nich ważne – w tym roku rządzi ekologia i zdrowa żywność, istotne są także lokalne inicjatywy i produkty.

 

Sprawdzaj statystyki swoich postów

Zacznij od utworzenia ciekawego i wiarygodnego profilu na Facebooku i Instagramie, śledź, co się zmienia i jakie możliwości daje strona firmowa w SM, uzupełniaj wszelkie możliwe dane, aby konsument miał wszystko pod ręką – adres, telefon, adres WWW, menu itp. – jeśli nie będzie mógł szybko znaleźć np. aktualnych cen, szybko się zniechęci i wybierze konkurencję.

Określ swoją grupę docelową i zacznij tworzyć ciekawe posty z myślą o niej. Pozwól sobie czasem na umieszczanie postów sponsorowanych, bo to znacznie zwiększa grono odbiorców Twoich treści. Możesz to łatwo sprawdzić i porównać w statystykach, które z łatwością odnajdziesz, gdy wejdziesz na profil swojego lokalu.

Aby zobaczyć statystyki strony na Facebooku:

  1. W menu w lewej części Aktualności – kliknij Strony.
  2. Przejdź do swojej strony.
  3. Kliknij pozycję Statystyki w menu z lewej strony.

 

Statystyki obejmują informacje o wynikach strony, takich jak dane demograficzne odbiorców oraz liczba osób, które zareagowały na Twoje posty. To pozwoli Ci zrozumieć, jakie działania ludzie wykonują na stronie, zobaczyć wskaźniki związane z wynikami strony oraz dowiedzieć się, jakie posty wywołują największą aktywność i kiedy odbiorcy korzystają z Facebooka.

W wolnej chwili przeanalizuj dane i sprawdź, co najlepiej działa na Twoją grupę docelową – śmieszne filmy, informacje o promocjach, czy apetyczne zdjęcia potraw?

 

Stawiaj na różnorodność

Użytkownicy dzisiaj korzystają z wielu różnych komunikatorów i platform wymiany informacji, potrzebują dużej ilości bodźców i nie lubią powtarzalności. Dlatego opracuj plan i twórz nieco inne treści do social mediów, możesz np. bardziej oficjalne informacje, jak zmiany w menu, zdjęcia potraw, czy oferty promocyjne umieszczać na Facebooku, a luźniejsze wpisy i nagrywanie instastories zaplanuj na Instagramie. Konsumenci lubią kreatywność i otwartość – szybko znudzą się identycznymi, powtarzalnymi postami na IG i Facebooku.

 

Wykorzystaj geolokalizację  

Aby zaangażować większą liczbę użytkowników social mediów, pozyskać obserwujących i skłonić ich do swojej oferty zaproponuj im prostą zabawę z wykorzystaniem usługi geolokalizacji. Zorganizuj i mocno komunikuj na Facebooku i Instagramie promocję z oznaczaniem Twojego lokalu w postach użytkowników lub symbolicznym oznaczaniem siebie i znajomych w lokalu. Opracuj taki mechanizm, by był prosty, ale atrakcyjny, tzn. aby przewidywał gratyfikację – np. za oznaczenie lokalu w poście użytkownika, do kolejnego zamówienia dorzucisz piwo bezalkoholowe albo deser gratis.

 

Poznaj cechy idealnego wpisu

Użytkownicy social mediów są coraz bardziej nasyceni treściami, które codziennie do nich docierają. Z jednej strony mają potrzebę ciągłego sprawdzania aktualności, z drugiej strony robią to bardzo pobieżnie, bez wnikania w szczegóły. Dobry post to zatem taki, który zatrzyma uwagę konsumenta na dłużej – mocnym zdjęciem, albo komunikatem, który zaciekawi już na pierwszy rzut oka.

Poniżej przedstawiamy przykładowy post, który zatrzyma uwagę widza:

Zobacz także

COVID-19

2020-05-20

POMOC – słowo klucz w czasie kryzysu

Poradnik Gastronoma
Jak pomagać innym i pomóc sobie?

COVID-19

2020-04-21

Co jeszcze zmienia się w podatkach? CZ. 1

Wszystkie poniższe zmiany należy uznać za pozytywne, ponieważ przesuwają w czasie wejście lub dostosowanie się do nowych wymagań prawnych.

Piwo

2020-04-16

Baw się ze znajomymi, ale #zostańwdomu

Captain Jack zaprasza na kapitalne domówki online