PortalGastro.pl

Aby wejść na stronę, potwierdź, że jesteś osobą pełnoletnią.

Niepoprawny format daty!
Ten serwis, przeznaczony jest wyłącznie dla osób pełnoletnich.

Strona zawiera materiały dotyczące napojów alkoholowych przeznaczone wy­łącz­nie dla osób dorosłych powyżej 18 roku życia, w związku z czym nie należy ich udostępniać osobom poniżej 18 roku życia.

alkohol info

Dlaczego warto szkolić pracowników branży gastronomicznej?

Jakość obsługi jest jednym z najważniejszych elementów składających się na doświadczenie gości. Często to od niej zależy, czy gość wróci do lokalu oraz czy poleci go znajomym.

Gastronomia to branża, która boryka się z dużą rotacją pracowników, szczególnie w segmencie obsługi klienta. To z kolei przekłada się na koszty prowadzenia działalności. Czy mimo dużej rotacji warto szkolić personel?

Tak, ponieważ - jak podaje foodservice24.pl powołując się na dane z Eurostatu - „76% pracowników, a 87% milenialsów zrezygnuje z pracy tylko po to, aby zatrudnić się w innej firmie inwestującej w szkolenia i rozwój osób zatrudnianych. 72% pracowników przedkłada szkolenia i własny rozwój ponad płace”*(1).

Branżowe szkolenia są zatem jednym z tych elementów, które sprawiają, że pracownik czuje się  dowartościowany i w efekcie zostaje w firmie na dłużej. A im dłużej ktoś pracuje w lokalu, tym większe ma doświadczenie i lepiej zna jego ofertę. To z kolei przekłada się na jakość obsługi klienta, zaangażowanie w pracę i identyfikację z miejscem, które reprezentuje, co w konsekwencji znajduje odzwierciedlenie sprzedaży.

 

Szkolenie on-line? Świetny pomysł!

Oferta szkoleń branżowych jest spora – zarówno stacjonarnych, jak i on-line. Szkolenia on-line, mają tę przewagę nad stacjonarnymi, że można je wykonać w dowolnym momencie i czasie, np. wtedy, kiedy w lokalu akurat nie ma gości.

Bardzo ciekawą ofertę szkoleń on-line dla kelnerów, barmanów oraz innych pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z konsumentami, a także zajmują się obsługą mediów społecznych (m.in. Facebooka, Instagrama) przygotowała Kompania Piwowarska. Są one dostępne dla każdego użytkownika Portalu Gastro (sprawdź) bez żadnych ograniczeń. Można je wykonać raz lub – w zależności od potrzeb - zaglądać do nich wielokrotnie, co zapewnia pracownikom stały i bezpłatny dostęp do profesjonalnej wiedzy. Każde szkolenie to porcja unikalnej wiedzy z obszaru historii i degustacji piwa, sposobów serwowania konkretnych marek piwa i beerpairingu. To jednak nie wszystko! Na Portalu Gastro można zdobyć bardzo praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia fanpage lokalu w mediach społecznościowych. Warto przy okazji wspomnieć, że po ukończeniu każdego szkolenia, uczestnik otrzymuje certyfikat potwierdzający umiejętności.

 

Gość doceni profesjonalizm

Dobra obsługa powinna posiadać wiedzę nie tylko z savoir-vivre’u i zasad obsługi klienta, ale także umiejętności sprzedażowe, podstawową wiedzę towaroznawczą i gastronomiczną na temat składników i sposobu przygotowania dań znajdujących się w karcie. Od tego, w jaki sposób rozmawia z klientem, a więc: w jaki sposób prezentuje menu, jak odpowiada na pytanie „Co pan/pani poleci?”, jak reaguje na pytania i obawy gości, czy ma wiedzę z zakresu foodpairingu i potrafi doradzić gatunek piwa do zamówionego dania, czy potrafi przekonująco, w niewymuszony sposób zachęcić do zamówienia droższego dania lub dodatkowej przystawki/napoju, a także jak reaguje na zastrzeżenia klientów co do jakości otrzymanego dania, zależy, co gość zamówi, ile wyda na posiłek i czy wróci do lokalu.

Klient w punkcie gastronomicznym docenia profesjonalizm – wtedy ma poczucie, że dobrze wydaje pieniądze. Dlaczego? Bo czuje, że trafił w wyjątkowe miejsce, w którym „wiedzą co robią”. Jeśli kelnerka przy zamówieniu posiłku potrafi doradzić wybór konkretnego wina czy piwa i z pasją wyjaśnić, dlaczego pasuje ono do zamówionego dania, to ta rozmowa przekłada się na to, w jaki sposób gość myśli o restauracji.

Beer&food pairing to stosunkowo nowa dziedzina wiedzy, dlatego obsługa znająca to zagadnienie może stanowić fantastyczny wyróżnik restauracji na lokalnym rynku i podnieść prestiż lokalu w oczach gości. Osoby korzystające z usług gastronomii to klienci bardziej otwarci na nowe smaki i chętniej próbujący nowości. Biorąc to pod uwagę znajomość zasad łączenia piwa z jedzeniem (zdobytą np. na szkoleniu marki Książęce – link) może przynieść lokalowi jeszcze jedną korzyść –  częstsze zamawianie przez konsumentów bardziej marżowego piwa z segmentu premium lub specjalności.

 

Przewaga nad konkurencją

Szkolenia są ważnym elementem dzisiejszej kultury pracy. Dobrze wyszkolona, kompetentna obsługa zapewnia lokalowi przewagę nad konkurencją, ponieważ sprawia, że goście dobrze czują się w lokalu, lubią go i chętnie do niego wracają. Przy ograniczonym budżecie klient wybiera to, co zna i do czego ma zaufanie.

Wiedza to paliwo do lepszej sprzedaży oferty, ale też fundament, na którym buduje się tożsamość lokalu. Kiedy obsługa ma poczucie, że się zna na tym, co oferuje – zwiększa się jej pewność siebie i wiara w sukces. Jest bardziej otwarta na rozmowę z klientem, nie boi się go, czuje się ekspertem i ma większą motywację do pracy.

Bibliografia:

  (1) https://foodservice24.pl/artykuly/216010,dlaczego-warto-i-jak-nalezy-szkolic-personel-gastronomiczny

Zobacz także

Ciekawostki

2023-06-22

Pilsner Urquell otwiera interaktywne centrum piwa w Pradze.

Wiodąca marka czeskiego piwa otworzyła Pilsner Urquell: The Original Beer Experience.

Gastronomia

2023-01-31

Katalog Piw Kompanii Piwowarskiej i Cennik na rok 2023

Pragniemy poinformować, że już teraz pełne portfolio piw Kompanii Piwowarskiej na 2023 oraz cennik dostępne są na www.portalgastro.pl, w zakładce Do pobrania.

Piwo

2023-01-26

Kozel Mix

Piwo dla Czechów to ogromna pasja oraz powód do dumy, a czeskie piwa to synonim jakości  i solidności