Dlaczego warto szkolić pracowników branży gastronomicznej?
Jakość obsługi jest jednym z najważniejszych elementów składających się na doświadczenie gości. Często to od niej zależy, czy gość wróci do lokalu oraz czy poleci go znajomym.
Strona zawiera materiały dotyczące napojów alkoholowych przeznaczone wyłącznie dla osób dorosłych powyżej 18 roku życia, w związku z czym nie należy ich udostępniać osobom poniżej 18 roku życia.
Jakość obsługi jest jednym z najważniejszych elementów składających się na doświadczenie gości. Często to od niej zależy, czy gość wróci do lokalu oraz czy poleci go znajomym.
Gastronomia to branża, która boryka się z dużą rotacją pracowników, szczególnie w segmencie obsługi klienta. To z kolei przekłada się na koszty prowadzenia działalności. Czy mimo dużej rotacji warto szkolić personel?
Tak, ponieważ - jak podaje foodservice24.pl powołując się na dane z Eurostatu - „76% pracowników, a 87% milenialsów zrezygnuje z pracy tylko po to, aby zatrudnić się w innej firmie inwestującej w szkolenia i rozwój osób zatrudnianych. 72% pracowników przedkłada szkolenia i własny rozwój ponad płace”*(1).
Branżowe szkolenia są zatem jednym z tych elementów, które sprawiają, że pracownik czuje się dowartościowany i w efekcie zostaje w firmie na dłużej. A im dłużej ktoś pracuje w lokalu, tym większe ma doświadczenie i lepiej zna jego ofertę. To z kolei przekłada się na jakość obsługi klienta, zaangażowanie w pracę i identyfikację z miejscem, które reprezentuje, co w konsekwencji znajduje odzwierciedlenie sprzedaży.
Szkolenie on-line? Świetny pomysł!
Oferta szkoleń branżowych jest spora – zarówno stacjonarnych, jak i on-line. Szkolenia on-line, mają tę przewagę nad stacjonarnymi, że można je wykonać w dowolnym momencie i czasie, np. wtedy, kiedy w lokalu akurat nie ma gości.
Bardzo ciekawą ofertę szkoleń on-line dla kelnerów, barmanów oraz innych pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z konsumentami, a także zajmują się obsługą mediów społecznych (m.in. Facebooka, Instagrama) przygotowała Kompania Piwowarska. Są one dostępne dla każdego użytkownika Portalu Gastro (sprawdź) bez żadnych ograniczeń. Można je wykonać raz lub – w zależności od potrzeb - zaglądać do nich wielokrotnie, co zapewnia pracownikom stały i bezpłatny dostęp do profesjonalnej wiedzy. Każde szkolenie to porcja unikalnej wiedzy z obszaru historii i degustacji piwa, sposobów serwowania konkretnych marek piwa i beerpairingu. To jednak nie wszystko! Na Portalu Gastro można zdobyć bardzo praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia fanpage lokalu w mediach społecznościowych. Warto przy okazji wspomnieć, że po ukończeniu każdego szkolenia, uczestnik otrzymuje certyfikat potwierdzający umiejętności.
Gość doceni profesjonalizm
Dobra obsługa powinna posiadać wiedzę nie tylko z savoir-vivre’u i zasad obsługi klienta, ale także umiejętności sprzedażowe, podstawową wiedzę towaroznawczą i gastronomiczną na temat składników i sposobu przygotowania dań znajdujących się w karcie. Od tego, w jaki sposób rozmawia z klientem, a więc: w jaki sposób prezentuje menu, jak odpowiada na pytanie „Co pan/pani poleci?”, jak reaguje na pytania i obawy gości, czy ma wiedzę z zakresu foodpairingu i potrafi doradzić gatunek piwa do zamówionego dania, czy potrafi przekonująco, w niewymuszony sposób zachęcić do zamówienia droższego dania lub dodatkowej przystawki/napoju, a także jak reaguje na zastrzeżenia klientów co do jakości otrzymanego dania, zależy, co gość zamówi, ile wyda na posiłek i czy wróci do lokalu.
Klient w punkcie gastronomicznym docenia profesjonalizm – wtedy ma poczucie, że dobrze wydaje pieniądze. Dlaczego? Bo czuje, że trafił w wyjątkowe miejsce, w którym „wiedzą co robią”. Jeśli kelnerka przy zamówieniu posiłku potrafi doradzić wybór konkretnego wina czy piwa i z pasją wyjaśnić, dlaczego pasuje ono do zamówionego dania, to ta rozmowa przekłada się na to, w jaki sposób gość myśli o restauracji.
Beer&food pairing to stosunkowo nowa dziedzina wiedzy, dlatego obsługa znająca to zagadnienie może stanowić fantastyczny wyróżnik restauracji na lokalnym rynku i podnieść prestiż lokalu w oczach gości. Osoby korzystające z usług gastronomii to klienci bardziej otwarci na nowe smaki i chętniej próbujący nowości. Biorąc to pod uwagę znajomość zasad łączenia piwa z jedzeniem (zdobytą np. na szkoleniu marki Książęce – link) może przynieść lokalowi jeszcze jedną korzyść – częstsze zamawianie przez konsumentów bardziej marżowego piwa z segmentu premium lub specjalności.
Przewaga nad konkurencją
Szkolenia są ważnym elementem dzisiejszej kultury pracy. Dobrze wyszkolona, kompetentna obsługa zapewnia lokalowi przewagę nad konkurencją, ponieważ sprawia, że goście dobrze czują się w lokalu, lubią go i chętnie do niego wracają. Przy ograniczonym budżecie klient wybiera to, co zna i do czego ma zaufanie.
Wiedza to paliwo do lepszej sprzedaży oferty, ale też fundament, na którym buduje się tożsamość lokalu. Kiedy obsługa ma poczucie, że się zna na tym, co oferuje – zwiększa się jej pewność siebie i wiara w sukces. Jest bardziej otwarta na rozmowę z klientem, nie boi się go, czuje się ekspertem i ma większą motywację do pracy.
Bibliografia:
(1) https://foodservice24.pl/artykuly/216010,dlaczego-warto-i-jak-nalezy-szkolic-personel-gastronomiczny
2024-07-15
W lokalach gastronomicznych, dbanie o odpowiednią jakość szkła jest kluczowe dla zachowania standardów higieny oraz estetyki serwowanych napojów.
2024-04-16
Więcej znaczy lepiej? W przypadku menu lokalu – niekoniecznie! Dobrze przemyślane, krótkie menu oznacza efektywniejszą pracę kuchni, lepszej jakości i bardziej świeże dania dla gości oraz wyższe przychody dla gastronoma.
2023-03-22
Półka piw bezalkoholowych zachęca ogromną możliwością wyboru różnych smaków i wariantów, cały czas się rozwija, a konsumenci poszukują ciągle nowości w tym segmencie.